معارف الهی بر اساس قرآن و اهلبیت علیهم السلام

ِ قَالَ رَسُولُ اللَّه‏(ص):«إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ»

معارف الهی بر اساس قرآن و اهلبیت علیهم السلام

ِ قَالَ رَسُولُ اللَّه‏(ص):«إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ»

قَالَ رَسُولُ اللَّه‏(ص):«َ إِنَّ مَثَلَ أَهْلِ بَیْتِی فِی أُمَّتِی کَمَثَلِ سَفِینَةِ نُوحٍ فِی قَوْمِهِ مَنْ رَکِبَهَا نَجَا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِق‏.»

بایگانی
آخرین مطالب

خشوع دل

سه شنبه, ۷ دی ۱۳۹۵، ۰۹:۴۷ ب.ظ

فضیل بن عیاض شب هنگام برای دزدی وارد خانه‎ای شد. بالای دیوار که بود دید همسایه این آیه قرآن را می‎خواند: 

«أَ لَمْ یَأْنِ لِلَّذینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللَّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ»(حدید،16) 

با خود گفت یک عمر دنبال باطل و هوی و هوس رفتی، آیا وقت آن نرسیده که توبه کنی؟!

این آیه دل فضیل را لرزاند گفت: 

خدایا! در این دل شب با فضیل بیچاره حرف می‎زنی! من همان کسی هستم که «لا اله الا الله» گفتم اما به سراغ دلم نرفتم. #دل را آباد نکرده‎ام، خاشع نیست و با معصیت دچار ظلمت و سیاهی شده است، حال در دل شب با من حرف می‎زنی؟!


اگر با دقت گوش دهید، آیات قرآن با آدمی حرف می‎زند. 


فضیل همانجا روی دیوار توبه ‎کرد پایین آمد و کنار دیوار به سجده افتاد. به دوستان خود گفت: 

از اطرافم پراکنده شوید، دیگر من فضیل سابق نیستم و متحول شده‎ام؛ چون دل او خاشع شده بود.


داستانهای زیادی در مورد فضیل نقل کرده‎اند. می‎گویند در خانه یهودی را زد و گفت: 

«اموالت را در فلان تاریخ دزدیده بودم. اموال دیگران را برگرداندم و الان چیزی برایم نمانده تا حق تو را بدهم جز اینکه بگویم مرا حلال کن» 

یهودی گفت:«به موسی کلیم الله قسم تو را نمی‎بخشم

مگر این که اموال مرا بدهی» فضیل شروع به گریه کرد که خدایا! چه کنم؟!

دل یهودی به رقت آمد و گفت: 

«زیر فرش پر از طلاست، دست‎هایت را ببر و پر از سکه کن و به من بده تا تو را ببخشم» 

فضیل دست زیر فرش برد و دستانش را پر از سکه‎های طلا کرد. 

یهودی ‎گفت: «لا اله الا الله محمد رسول الله»

فضیل تعجب کرد. پرسید: تو مسلمان شده‎ای؟!

گفت: بله؛ زیر فرش غیر از خاک چیزی نبود. در تورات خوانده بودم هر کس از امت پیغمبر آخرالزمان(صلی الله علیه و آله و سلم) خالصانه #توبه کند، اراده او مظهر اراده #خدا می‎شود و اگر اراده کند، می‎تواند خاک را به طلا تبدیل کند. تو خاک را به طلا تبدیل کردی بنابراین دین اسلام حق است. 


دل انسان که محل تجلی توحید و ظهور رحمت خاصه خدا شد، اراده‎اش ارادة الله می‎شود.


«نُورٌ عَلى‏ نُورٍ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ یَشاء»(نور،35) نورى است بر فراز نورى و خدا هر کس را بخواهد به نور خود هدایت می ‏کند.


  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۵/۱۰/۰۷
  • ۴۰۷ نمایش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی